Tags

, , , , ,

Selvom jeg egentlig ikke håber det, så tror jeg desværre, at der er flere af os, der har prøvet at føle, at vi er mindre værd pga andre menneskers handlinger. Det er noget, som kan påvirke i større eller mindre grad – og nogle vil helt sikkert sige, at man skal være ligeglad med, hvad andre folk tænker – men min påstand vil være, at selvom man egentlig er tilfreds og glad for en selv, så kan man blive ramt alligevel, måske blot i kortere tid.

Som Sensitiv kan den følelse være endnu stærkere, og selvom man hele tiden arbejder på, at man ikke skal tage det til sig, så kan andres handlinger alligevel påvirke en, og hvad skal man så gøre?

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan give et svar, og så er man sikret, at man aldrig påvirkes igen, for selv kæmper jeg af og til med følelsen – det kan fx være fordi man kan få en følelse af, at man ikke er noget værd måske pga ens holdninger, ens vægt eller måske blot at man bor for langt væk – alt sammen noget som jeg anser for mindre ting – måske lige bortset fra holdninger der kan man jo virkelig være langt fra hinanden.

Måske er det også meget sundt at mærke følelsen, stoppe op og tænke over hvorfor man rammes af den – Er det fordi der er noget om det, har man måske opført sig forkert – eller er det ganske enkelt fordi det er en overfladisk og måske i sidste ende usund relation?

Hvis man fx vælges fra pga vægt ell afstand – så er det måske meget godt, at man slap for den relation.

Så hvad skal man gøre når man mærker følelsen af mindreværd?

Selv kigger jeg lidt ind ad, er det en forståelig reaktion fra en anden, som du står overfor? Eller der den uforståelig?

Hvis jeg har opført mig forkert, så kan jeg godt sige undskyld, og arbejde på at det aldrig sker igen? 

Andre gange så kan jeg godt se, at det er en helt urimelig reaktion, og at det er ikke er mig – og så er det at jeg må ryste det af mig, for jeg ved, hvad jeg står for, og jeg holder af mine værdier og ved at jeg hele tiden går efter at være et bedre menneske – det betyder ikke nødvendigvis ikke, at jeg står overfor et dårligt menneske, men at det ikke er en sund relation for mig.

Så hvad gør man ? Som sagt har jeg ikke en facitliste, men jeg tror

  • Det er vigtigt at kende sig selv – være stolt af den man er
  • Vide at man gør det bedste man kan
  • Vide det er menneskeligt at fejle
  • Vide at DU er noget værd

Så hvis du rammes af følelsen af at være mindre værd end andre, så håber jeg, at du måske vil huske dette – og vil kunne ryste det af dig

Du, De andre og jeg – Vi er alle noget værd

Mange kærlige tanker

M

PS: Husk at være #KlimatosseLight