For dem der kender mig og dem der har læst lidt med igennem tiden, så kommer det ikke som en overraskelse, når jeg nu kommer med dette udsagn – Ja jeg er en FodboldsTøs 😀

Jeg har igennem årene selv spillet fodbold en del år, og så ser jeg meget gerne fodbold live og på tv – Jeg har derfor også et ynglingshold i Superligaen, den spanske lige og i Premier League.

Når vi taler den hjemlige liga, så er der ingen tvivl i mit hjerte om, hvem som jeg holder med, og der var derfor ingen tvivl om mit svar og min lyst til at anmelde og læse Esben Thoby´s bog om Brøndby IF 1964-2014.

IMG_5567

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har været ude og se kampe på Vestegnen i forbindelse med mit arbejde, studiegrupper eller blot med familie og venner, og skal da også gerne indrømme at jeg har set BIF spille pokalfinalen inde i parken – Den stemning som der kan opleves på et stadion – det er fantastisk 😀

Da jeg startede med bogen, og så at den var bygget op omkring 50 profilers fortælling omkring deres tid og forhold til Brøndby, der var jeg meget spændt, og det første jeg gjorde var da, at se om mine ynglingsprofiler var at finde imellem de 50 – Lad mig med det samme sige, at de ikke er der alle sammen, men der er en del, og der er også mange jeg kender fra tiden, hvor jeg har fulgt ekstra meget med fra sidelinien.

At der er talt med 50 profiler – det er ikke et tilfælde – det er jo i dag den 3.12.2014, at Brøndby har 50 års jubilæum, og det fejres med en jubilæums kamp på søndag den 7.12 mod Silkeborg.

De første profiler kendte jeg ikke , og det gjorde at jeg et kort øjeblik overvejede at springe lidt frem i tiden – men jeg blev alligevel fanget af profilernes fortælling omkring opstartsfasen og opbygningen af Brøndby IF, som egentlig i starten blot var en grusbane og en sammenlægning af BrøndbyVester & BrøndbyØster.

Når man læser de mange profilers fortællinger, så er man slet ikke i tvivl om, at de alle har haft et hjerte der bankede for klubben, ikke kun på grund af ambitioner og de resultater, som klubben er kommet med – men også på grund af det sammenhold og de mange livsvarige venskaber, som er blevet knyttet fx på banen, blandt de frivillige i boderne eller i de forskellige bestyrelser .

Jeg er grebet af den måde hvorpå fx John Ranum fortæller om livet på Turpinvej, hvor han og hans kone har haft en del ungdomsspiller boende, det var et nyt kapitel omkring klubben i min verden, og som jeg syntes er meget prisværdigt.

Samtidig er der hudløst ærlige udmeldinger omkring de svære tider, fra de forskellige profiler omkring de økonomiske kriser, som klubben har været berørt af og ikke mindst de spillerkriser som opstod i kølvandet af økonomiens pres på klubben.

At læse om Morten Olsen skuffelse over at være blevet fyret, efter han selv havde valgt at blive og havde afslået andre klubtilbud , eller Per Bjerregaards fortælling selvom jeg jo fulgte dramaet i pressen, mens det stod på – eller Kasi Jespers fortælling om hans start som sponsor, og den afsked som jo i den grad også var et sandt pressedrama – De har alle været spændende læsning.

Inden jeg læste denne bog, der troede jeg, at jeg havde et godt kendskab til den klub, som jeg har fulgt igennem de sidste årtier, men nu ved jeg, at jeg ikke kendte til halvdelen af historikken.

Jeg har en dyb respekt for mange af de profiler som fortæller ærligt omkring deres højdepunkter i klubben, og ikke mindst de profiler der er ærlig omkring de svære tider også – Herfra er der en dyb respekt for at de ikke kastede håndklædet i ringen og tog deres afsked – men fx tog kampen op på banen vel vidende at de kunne stå overfor at bryde en spillerstrejke, eller en konkurs lå og truede i det fjerne.

Bogen indeholder også profiler der står bag det frivillige arbejde omkring klubben – opstart af Brøndby Support og boderne – og ikke mindst de nye tiltag med bingo og senior aftener.

IMG_5566

Der er selvfølgelig også en fortælling fra Daniel Agger, som er vendt tilbage til klubben i denne sæson – det vidste man ikke, da bogen blev skrevet – men tankerne om at komme tilbage har ikke været et tilfælde.

Er du til fodbold og i særdeleshed tilhænger af BIF – så må denne bog klart være et must på din ønskeseddel, hvis du ikke allerede har læst den – Måske du – som jeg – vil opdage flere ting omkring klubben, som du ikke vidste på forhånd eller har glemt.

Tilbage står kun at sige

En gang Brøndby – Altid Brøndby ❤

IMG_5568

