Overbelastning kan være mange ting :-/

Den anden dag var jeg så heldig at vinde en bog, som jeg havde hørt rigtig meget om, om som jeg meget gerne ville læse, da jeg selv kender en del til emnet, men også fordi at jeg kender lidt til nogle, som har været med i processen omkring udarbejdelsen af denne bog.

Det er ikke en fiktionsbog, men en bog om et emne, som heldigvis ikke mere er helt så Tabu-belagt, som det var for nogle år siden, men stadigvæk er der en del, som ikke kender nok til emnet og nogle som ikke forstå emnet, og derfor er der desværre også nogle som stadig ikke er meget for at melde ud til omverdenen, at de er blevet ramt af en overbelastning, som grundet manglende fokus har udviklet sig til Stress.

Bogen jeg taler om er:

Rigtige Mænd går også i sort af Majken Matzau & Umahro Cadogan

IMG_3185

Bogen er skrevet til Mænd, men efter min mening så kan kvinder også godt læse den, og lære noget om stress, og ikke mindst få nogle ideer til de typiske kendetegn som stressramte mænd udsender – for lur mig om ikke alle kvinder kender en, har kendt en eller kommer til at kende en mand, der enten er ved at udvikle stress eller har haft stress – det er jo 12% af landets befolkning der lider af stress i større eller mindre grad .

Bogen er opdelt i 2 dele – så man kan gøre brug af den som opslagsværk som viden omkring stress og som ”coaching-værktøj/opslagsværk”, når man er i gang med at bearbejde et stress forløb.

I første del får man viden om, hvad stress er, sammenhængen mellem stress og dens påvirkning af kroppen – herunder diskussionen hvornår stress er godt som forebyggelse af stress, og hvornår det er med til at forstærke stressen, et emne som mange ikke har taget alvorligt, og som derfor desværre har givet mange bagslag i nogle behandlingsforløb – og så er der især lagt fokus på, hvad der stresser mænd og deres reaktion på stress. For det er jo ikke en hemmelighed, at mænd og kvinder er forskellige, så selvom jeg selv har været et stressforløb igennem for snart 10 år siden, så genkendte jeg nogle af de samme tegn, men indrømmer gerne at andre var ukendte for mig.

Efter viden – så kommer How to delen – den er et super godt værktøj, for her får du hjælp til at styrke dig selv igennem et behandlingsforløb, hvilket især er godt, hvis du ikke har følt en opbakning fra dine omgivelser/arbejdsplads eller har fået et forløb hos en stresscoach – den guider dig simpelthen igennem de forskellige faser i healingsforløbet, og vil også være et godt værktøj til en ægtefælle/samlever/veninde/kollega til bedre at forstå den stress-ramte.

På trods af at jeg ikke er mand, så har jeg fået nogle værktøjer, som jeg vil tage med mig i mit arbejdsforløb og ikke mindst i mit privatliv – her skal helt klart lyttes mere til min egen krop.

Tilslut må jeg endelig tage hatten af for nogle af de ”Stærke Mænd”, der i forbindelse med udarbejdelsen af denne bog, tør stå frem og indrømme, at de har lidt af stress, hvor meget det påvirkede dem i deres arbejde og privatliv – nogle af de mest dystre tanker, hvad der fik bægeret til at flyde over, og hvordan de har kæmpet for at komme på ret køl – Kære Mænd, I er fantastiske og jeg håber, at I aldrig igen vil bliver overbelastet.

S*S*T*………. Sort…Stress….Tabu*

Det er mine tanker for det meste, når jeg drøfter stress med andre – der er utrolig mange, der ikke har forståelse for hvad stress er, men bare ser det som om det kun er ”Svage mennesker” som der rammes af stress – det er det ikke, hvilket de også gør meget ud af at pointere i denne bog – men igen det er som oftest også folk der ikke har haft en relation til en stress ramt tæt inde på livet, som kommer med de negative udtalelser om svage mennesker.

Mit håb er, at alle kommer til at forstå, at det ar være stress-ramt – det betyder ikke at man er et svagt eller dårligere menneske – nej det betyder måske netop at det menneske er overbelastet af altid at tage hensyn til andre og knokle for at gøre alt for at gøre sine omgivelser glade, uden at lytte til sin egen krop og tage hensyn til egne behov.

Her skal vi huske, at vi er ikke alle ens og vi har forskellige grænser, men det gør jo ikke det ene menneske bedre end det andet.

Mand eller kvinde – kender en stress-ramt eller ej – jeg kan kun opfordre dig til at læse denne bog – det vil med garanti åbne dine øjne for nogle ting, som du selv bør være opmærksom på enten hos dig selv eller en du har tæt på livet.

Bogen kan du bl.a. købe her 🙂

Stress er ikke en oplevelse jeg ønsker for nogle – så sender de bedste ønsker ud til jer alle.

Til Majken og Umahro – Nu har I lavet en bog til Mænd, hvad med at lave en til os kvinder, med de fokus områder som vil være i stærkere fokus hos os – det var helt sikkert en bog, som efter min bedste overbevisning også ville få en masse læsere 😀

 

