IMG_8867

Undskyld – jeg ikke er perfekt !

Undskyld – jeg nogle gange begår fejl !

Undskyld at jeg nogle gange har tvivlet på dig – det er fortidens erfaringer der har hængt fast.

Undskyld – hvis jeg nogle gange har gjort dig ked af det – det har aldrig være bevidst.

Undskyld – hvis jeg nogle gange har stillet for store krav til dig.

Undskyld – hvis jeg har elsket dig for meget – det er kun kærlighed.

Mit hoved er fyldt med undskyldninger og spørgsmål –  selvbebrejdelserne bliver flere og flere.

Hvorfor fik du ikke gjort op med fortiden hurtigere.

Hvorfor turde du ikke stole på det – da du valgte at tage springet.

Hvorfor tog du springet, du var jo i tvivl, du burde vide bedre

Nogle gange kan ens selvbevidsthed være en af de værste kritikere, som du kan komme til at stå overfor – den er hård, ligefrem og den kender hele historien bagved, de førnævnte tanker opstår.

Hvad er det så, der sker med en, når man står i den situation ?

Nogle gemmer sig væk i arbejde, så de ikke skal mærke disse følelser

Nogle kryber sammen i fosterstilling og tager dynen over hovedet

Nogle har nogle faste ”ritualer” som de tager frem for at stoppe de indre stemmer – det kan fx være en sang, et citat eller en snak med en coach.

En ting er sikkert lige der, er man sårbar, og man skal tage en beslutning – vil man overgive sig til disse tanker, eller vil man stå imod.

For ser vi på undersøgelser og forskning på dette område, så er det dokumenteret, at disse tanker og bekymringer kan lede til depressioner, hjertekar-sygdomme og angst. Bekymrede mennesker får heller ikke det samme fra hånden som de mindre bekymrede – Hvem kender ikke den følelse af at det hele glider nemmere og man får lavet meget mere, når man er glad, og den følelse giver mere glæde – så det er jo den Karrusel, som man gerne skulle vælge at tage.

IMG_9311

Nogle gange kan det være svært at vælge den rigtige karrusel, og så er det vigtigt, at man tager fat og beder om hjælp til at komme på den.

Her er også nogle små råd, som du kan tage med på vejen

  1. Erkend at det kun er dig, som der kan stoppe selvbebrejdelserne
  2. Beslut dig for, at selvbebrejdelserne skal være slut
  3. Sig stop når de kommer – prøv at vende dem om med en positiv tanke

Jeg ved godt, at det ikke er nemt, men ting tager tid, og har du haft tendens til selvbebrejdelser længe, så er det hårdt arbejde, men find dit mantra eller din sang til at styrke dig, eller en coach/veninde der lige kan give den sidste håndsrækning eller det sidste skub om du vil.

Lige nu er min sang sat på,  jeg har bedt om hjælp og så arbejdes der med de positive tanker – For livet skal leves positivt.

Hvad gør du for at stoppe dine tanker, når de ryger ud på selvbebrejdelsernes vej ?

Lad os dele de tricks til at stoppe selvbebrejdelserne og sige – Don´t go there 😉

IMG_9325

